این بازیکن ولزی احتمالا با قراردادی بی‌نظیر و با رکوردی جهانی به رئال مادرید خواهد رفت. اما او در جمع سفیدپوشان چگونه جا می‌افتد؟

سایت گل – تنها پرسش باقی‌مانده از انتقال گرث بیل به رئال مادرید این است که این اتفاق چه زمانی می‌افتد! البته آندره ویلاش-بواش، مربی تاتنهام شنبه ادعا کرد که این بازیکن فروشی نیست. اما مذاکره بین دانیل لوی، رییس اسپرز و فلورنتینو پرس، رییس سفیدپوشان قرار است این هفته در شهر مایامی انجام شود و بال ولزی با قراردادی احتمالا به ارزش 115 میلیون یورو، یا حتی بیشتر به رئال مادرید خواهد پیوست. پرس پیش‌تر گفته بود: «بیل برای بازی در رئال مادرید زاده شده است». اما کجا؟

الگوی بیل مرد اصلی رئال مادرید است. یعنی کریستیانو رونالدو. بیل در ژانویه پس از پیروزی رئال مادرید مقابل سلتا ویگو در جام حذفی در توییتر نوشت: «هت‌تریک دیگری برای رونالدو! به نظرم او بهترین بازیکن همه‌کاره دنیا در حال حاضر است. توپ طلای 2013!» آن هم چند روز بعد آن که رونالدو توپ طلا را از دست داده بود.

پست بازی بیل، فرارهای باقدرت او رو به جلو، و شوت‌زنی عالی او از راه دور باعث شده مرتبا با ستاره پرتغالی مقایسه شود. ویلاش-بواش یک بار درباره‌اش گفت: «او کریستیانو رونالدو ماست».

رامون کالدرون، رییس سابق مادرید هم گفته خرید بیل جدایی احتمالی رونالدو را جبران خواهد کرد: «به نظرم رییس همه تخم مرغ‌ها را روی میز گذاشته. به هر حال او شاید نتواند قرارداد کریستیانو را تمدید کند. البته این حس من است.»



مادرید می خواهد کریس و بیل فصل بعد کنار هم بازی کنند

اما رونالدو احتمالا قرارداد جدیدی خواهد بست. کارلو آنچلوتی هم بر این باور است که این دو نفر می‌توانند در ترکیب کنار هم قرار بگیرند. مربی ایتالیایی در پیش‌فصل از رونالدو به عنوان مهاجم استفاده کرد اما اخیرا گفته که این بازیکن پرتغالی در پست مورد علاقه‌اش خواهد ماند: «کریستیانو باید راحت باشد. او بازیکن بسیار مهمی است. نمی‌خواهم پستش را تغییر دهم و او نباید کار دفاعی زیادی انجام دهد. او باید زمانی که تیم توپ را دارد آماده باشد.»

آنچلوتی بعید است در این فصل از تنها یک سیستم بهره بگیرد. اما سیستم او هرچه باشد، چه 3-3-4، 1-3-2-4 یا 1-2-3-4، رونالدو در سمت چپ قرار خواهد گرفت. همان‌طور که زیر نظر ژوزه مورینیو در این پست درخشید.

بیل دوران بازی‌اش را با حضور در پست مدافع چپ آغاز کرد اما زمانی در تاتنهام ستاره شد که به جلوتر رفت و بال چپ شد. اما مدافع کناری در لالیگا می‌تواند پستی تهاجمی باشد. هم مارسلو و هم دنی آلوز این را در فصل‌های اخیر نشان داده‌اند. بیل در اکتبر 2010 مقابل اینتر نمایشی انفجاری داشت و گلن هادل، اسطوره تاتنهام پس از بازی گفت: «او در بارسلونا یا رئال مادرید می‌تواند مدافع کناری باشد چون در اسپانیا این مدافعان عملا بال می‌شوند.»

بهترین نمایش‌های بیل برای کشورش و باشگاهش زمانی بوده که پستی تهاجمی‌تر داشته. هادل این هفته گفت: «طرفداران رئال مادرید از این که ممکن است او و رونالدو را در یک تیم داشته باشند بسیار خوشحالند. آنها می‌توانند دوباره دنیا را به چالش بکشند.» او بی‌تردید حالا دیگر منظورش این نبود که بیل مدافع کناری باشد
طرفداران رئال مادرید ذوق خواهند کرد. با بیل و رونالدو می توانند دوباره دنیا را به چالش بکشند.

اسطوره تاتنهام، گلن هادل

اگر لازم باشد بیل می‌تواند در پست دفاع بازی کند. اما مادرید قرار نیست بیش از 100 میلیون یورو برای یک مدافع کناری بپردازد. نقش گرث در برنابئو بسیار مهم‌تر خواهد بود. جاناتان وودگیت، مدافع سابق مادرید و تاتنهام گفته: «نمی‌دانم در چه پستی بازی خواهد کرد. او بالاخره جایی در تیم پیدا می‌کند. اما چه خط حمله وحشتناکی بشود. بنزما، بیل، کریستیانو رونالدو.»

البته که چنین است. وودگیت می‌توانست از ایسکو هم نام ببرد. مسعود اوزیل و کاکا هم هستند. این سه بازیکن بهترین عملکرد را در پست بازی‌ساز دارند و به این ترتیب بعید است بیل پشت سر مهاجم اصلی بازی کند – که احتمالا بنزما است – حتی اگر او در وایت هارت لین در چنین پستی درخشیده باشد.

یکی از افراد داخلی مادرید به سایت گل گفت: «بیل را بازیکن بی‌چون‌و‌چرای ترکیب اصلی می‌دانند. او در یکی از بهترین خطوط حمله دنیا در کنار کریستیانو هم‌زیستی خواهد کرد. این که کجا بازی کند بستگی به آنچلوتی دارد اما او و کریستیانو می‌توانند با سرعت و قدرتشان تیم‌های حریف را تکه‌پاره کنند. او همچنین در زمینه گل‌زنی هم بسیار خوب است. دید فلورنتینو این است: تیمی که کریستیانو یک سمتش باشد و بیل سمت دیگرش.»

پرس را اغلب به دلیل دانش اندک در زمینه مسائل داخل میدان تحت انتقاد قرار می‌دهند. اما او این بار احتمالا درست می‌گوید. کادر مربی‌گری رئال بیل را بازیکنی می‌بیند که می‌تواند با پای چپ جادویی‌اش از سمت راست نفوذ کند. همان کاری که رونالدو در سمت دیگر انجام می‌دهد.

بسیاری از شوت‌های حیرت‌انگیز مرد ولزی در فصل گذشته (از جمله گل پیروزی‌بخش مقابل ساندرلند در آخرین دقیقه آخرین هفته) به این ترتیب بود که او از سمت راست حرکت کرد و سپس شوت زد. مادرید احتمالا این را خوب دیده است. به همین دلیل است که باشگاه او را برای فصل بعد مناسب می‌بیند. فصلی که در آن آنخل دی‌ماریا و اوزیل احتمالا ذخیره خواهند بود.

اما انعطاف‌پذیری بیل هم فاکتور بسیار مهمی برای باشگاه اسپانیایی است. آن منبع ما در مادرید گفت: «او می‌تواند در پست‌های متفاوتی بازی کند. او می تواند جایش را با کریستیانو عوض کند. تماشای چنین چیزی فوق‌العاده خواهد بود. رقیبان هم گیج خواهند شد.»