افزايش سهم ايران در توليد علم جهان

.:خبر گذاری جلب نیوز:.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

افزايش سهم ايران در توليد علم جهان

کامران دانشجو وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ديدار با رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توليد بيش از 12 هزار مقاله در پايگاه هاي بين المللي در چند ماه اخیر گفت : سهم ايران در توليد علم جهاني از 1/2 درصد در سال 90 به 941 / 1 درصد يعني نزديك به 2 در صد تا كنون در سال 91 رسيده است .
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کامران دانشجو وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ديدار با رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توليد بيش از 12 هزار مقاله در پايگاه هاي بين المللي در چند ماه اخیر گفت : سهم ايران در توليد علم جهاني از 2/1 درصد در سال 90 به 941 / 1درصد يعني نزديك به 2 در صد تا كنون در سال 91 رسيده است .

در این نشست دانشجو با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس یک اصل است ، اظهار داشت : تعامل بین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مجموعه وزارت علوم را نیز یک اصل اساسی تلقی می کنم و احساس همکاری نزدیکی با این مجموعه دارم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود بر جایگاه ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: از آنجائیکه امام راحل و مقام معظم رهبری منشا تحولات کشور را دانشگاه عنوان کرده اند، می توان از این دیدگاه به ویژگی جایگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پی برد.

وی افزود : قانون گذاری و نظارت حق مسلم نمایندگان مجلس است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که این نظارت باید برمسئولان اجرايي اعمال شود ، ما هم از این نظارت استقبال می کنیم.

دانشجو در ادامه باتاکید بر عدم اعمال حب و بغض در نظارت و اجرا از سوی نمایندگان و همچنین مسئولان دولتی گفت: دغدغه ما و شما پيشرفت و توسعه علمي و فناوري در نظام جمهوری اسلامی است و باید با اطمینان گفت که مسئولان آموزش عالی از افراد با تجربه در سطح مديريتي دانشگاه ها هستند و با دقت وصداقت تمام مشغول فعالیت هستند.

وزیر علوم افزود: جبهه ای که اکنون دشمن بازکرده ، جبهه علمی است و اگر در 8 سال دفاع مقدس رودروی ما بود، اکنون دانشگاه به دانشگاه به دنبال ماست و ما باید حواسمان باشد که خود را مشغول درگیری های حاشیه ای نکنیم ، زیرا دشمن از این موضوع سوء استفاده می کند.

دانشجو در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص سند آمایش آموزش عالی گفت : ما بصورت جدی پی گیر سند آمایش هستیم و حتما با شما که همگی از فرهیختگان دانشگاهی هستید، تعامل مناسبی در این خصوص خواهیم داشت و پس از اینکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، می توان آن را به مجلس شوراي اسلامي هم ارائه داد تا بصورت یک قانون اجرايي شود.


وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان رعايت سطح مناسب کیفیت آموزش عالی هم زمان با گسترش آن گفت: از نظر تولید علم ما در سال گذشته در منطقه رتبه نخست را کسب کردیم که این رتبه باید در سال 1404 بدست می آمد ولی با تلاش محققان و دانشگاهیان کشور این رتبه علمی 14 سال زودتر به وقوع پیوست است و این یکی از دلایل اصلي سطح مناسب کیفیت در آموزش عالی کشور است.


وی در ادامه افزود: در سال گذشته 21 هزار مقاله تولیدی ما در پایگاههای استنادی بین المللی ثبت شده و به غیر از آن 17 هزار مقاله فارسی علمي و پژوهشي نیز در داخل کشور به ثبت رسیده كه در پايگاه هاي علم سنجي انگليسي زبان لحاظ نمي شود .

وي افزود : بدون وجود دانشجویان دکترا و تحصیلات تکمیلی و راهنمایی اساتید برجسته نمی توان این تعداد مقاله ارائه کرد و این انبوه تولید مقاله که از آن به تولید علمی تعبیر می شود، دلیل دیگری بر ادعای کیفیت بالای علمی در کشور می باشد.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت های علمی کشور در زمینه نانو، علوم هسته ا ی ، هوا فضا گفت: در حال حاضر میزان تولید علم ما در سطح جهانی از 2/1 به 94/1 درصد رسیده است ولی هنوز با وضعيت آرمانی فاصله داریم و نباید به وضعیت موجود راضی باشیم و در این راستا دانشگاههای ما باید فعالیت را افزایش دهند.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص فعاليت هاي فرهنگی در دانشگاه ها گفت :تعداد كانون هاي فرهنگي دانشجويي از 1564 كانون در سال 1388 به 2287كانون در سال 1391 افزايش يافته و همچنين تعداد انجمن هاي علمي دانشجويي نيز از 2214انجمن در سال 1388 به 4590 انجمن علمي در سطح دانشگاه ها افزايش يافته است .

وي افزود : در راستاي افزايش شادابي و گسترش فعاليت هاي سياسي در دانشگاه ها ، تعداد تشكل هاي اسلامي دانشجويي در دانشگاه ها از 200 تشكل در سال 88 اکنون به 234 تشكل افزايش يافته است .

وزير علوم گفت : در بخش ارتباط با صنعت و یا حوزه کاربرد با دانشگاه ها نیز تعامل خوبی صورت گرفته و در سال گذشته38 پروژه كلان ملي بر مبناي نقشه جامع علمي كشور و نياز حوزه كار برد با همكاري دستگاه هاي اجرايي و 52 دانشگاه و مركز پژوهشي و فناوري براي مدت 3 تا 5 سال و با اعتباري بالغ بر 2500 ميليارد تومان تعريف و تصويب شده است.

وي در ادامه گفت : همچنين در اين راستا و در قالب پروژه هاي تقاضا محور با حوزه هاي صنايع ، دفاع ، محيط زيست ، نفت و ... قراردادهایی بالغ بر 400 ميليارد تومان و با همكاري 57 دانشگاه ، مركز پژوهشي و فناوري منعقد گرديده است .


همچنین در این نشست محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی بااشاره به ديدگاه مشترك دولت و مجلس در حل مسائل مختلف كشورگفت : ما باید مراقب باشیم تحت تاثیر القائات و فضاسازی دشمن قرار نگیریم ، زیرا ضربه دشمن به هر بخشی فرود آید ، همگی متضرر خواهیم شد .


وی افزود : استقلال قوای سه گانه در کشورمان بدین معنا نیست که اگر دولت لایحه ای به مجلس ارائه نمود، با آن بدلیل دولتی بودن مخالفت شود و در مجلس هم اگر نمایندگان پیشنهاداتی مناسب برای دستگاههای اجرایی داشته باشند، دستگاه ها باید قبول کنند و این همان تعامل دوطرفه محسوب می شود.


همچنین در این دیدار چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سوالات خود رادر خصوص مواردی از قبیل : اسلامي شدن دانشگاه ها ،ضرورت اقدام سريع تر براي تحول در علوم انساني ، افزايش تبادلات علمی ، ورود نخبگان به عرصه مدیریت کشور ، ارتقاء بیش از پیش سطح کیفی آموزش عالی ، تاکید بر افزایش رشته های کاربردی ، عدالت در توزیع امکانات آموزش در سطح کشور ، نقش وزارت علوم در تولید ملی ، گسترش رشته ها براساس آمایش سرزمین و ارتباط بیش از پیش صنعت و دانشگاه با وزیر علوم در میان گذاشتند .

گفتنی است در این دیدار معاونان آموزشی، پژوهشی ، حقوقی و امورمجلس ، فرهنگی و اجتماعی ، اموربین الملل و مرکز همکاری های علمی بین المللی، مرکز هیاتهای امنا و هیات ممیزه مرکزی و همچنین سازمان امور دانشجویان ، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران و روسای دانشگاههای پیام نور و جامع علمی – کاربردی نیز حضور داشتند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 4 مرداد 1392برچسب:,

] [ 3:1 ] [ عرفان ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه