کوکو، شامي، کتلت و فرني تغذيه مناسب کودکان روزه‌دار

.:خبر گذاری جلب نیوز:.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

کوکو، شامي، کتلت و فرني تغذيه مناسب کودکان روزه‌دار

کوکو، شامي، کتلت و فرني تغذيه مناسب کودکان روزه‌دارخبرگزاري آريا- يک متخصص تغذيه گفت: کوکو، شامي، کتلت، فرني ،سوپ‌هاي تره فرنگي يا جو حاوي غلات پرک شده يا سبوس دار، سبزيجات پخته و خام، آب و ميوه بايد در برنامه غذايي کودکان روزه دار قرار بگيرد.
سيد ضياءالدين مظهري در گفت‌وگو با خبرنگار آريا، اظهارداشت: مهمترين مسئله در کودکاني که روزه‌داري مي‌کنند و مراحل جهش رشد و بلوغ خود را طي مي‌کنند اين است که بتواند از تمام چهارگروه اصلي تغذيه بهره‌مند شوند.
اين متخصص تغذيه افزود: کودکان بايد به واسطه استفاده از نان و غلاتي که حاوي سبوس يا دانه کامل هستند تأمين پروتئين شوند؛ يا از سوپ‌ها و آش‌هايي استفاده کنند که حاوي دانه‌هاي پرک شده جو يا گندم باشند چرا که وجود سبوس باعث حفظ آب بدن شده و احساس سيري را به کودک مي‌دهد.
مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي افزود: مصرف سبزيجات پخته و خام در حد توانايي و ظرفيت کودکان از جمله ديگر مواردي است که توصيه مي‌شود چرا که اين مواد حاوي منيزيم، پتاسيم، آهن غير هم، اسيد فوليک، ويتامين C و B9 هستند که از خشکي مزاج جلوگيري مي‌کنند.
نايب رئيس انجمن پيشگيري و درمان چاقي ادامه داد: استفاده از شير و لبنيات غني شده با تلفيق غلات و بادام پوست‌کنده و مصرف ترکيباتي همچون فرني و شيربرنج غني با خلال بادام؛ همچنين سوپ‌هاي سبکي که محتوي سبزيجات، غلات سبک، حبوباتي همچون عدس و لپه و لوبيا با آب گوشت و مرغ چربي گرفته شده باشند مي‌توانند غذاهاي مناسبي براي اين دسته از کودکان روزه دار محسوب شوند.
اين متخصص تغذيه تصريح کرد: تلفيق مواد با هم و مصرف غذاهايي همچون کوکوي سيب‌زميني، شامي و کتلت که شامل مجموعه‌اي از تخم‌مرغ، سيب‌زميني، گوشت و حبوبات هستند و در روغن زيتون سرخ مي‌شوند مي‌تواند انرژي کاملي که ارزش بيولوژيکي پروتئيني بالايي دارند را به اين کودکان بدهند.
مظهري، استفاده از سوپ‌هاي تره فرنگي، جو، شير، قارچ و غذاهايي را که حاوي مغزها و دانه‌هاي خام تازه هستند را در فاصله افطاري تا خوابيدن مفيد دانست و افزود: اين دسته از غذاها اسيد چرب لازم و مواد معدني را در اختيار کودکان قرار مي‌دهد.
اين استاد دانشگاه حذف و کاهش مصرف موادي چون زولبيا، باميه، شيريني‌هاي تر و خشک را در اين ايام ضروري دانست و افزود: استفاده از اين مواد مي‌تواند در طول روزه‌داري در کودکان احساس گرسنگي، خستگي شديد و خواب‌آلودگي همراه با افت قند خون، افت فشار و کم طاقتي را به بار بياورد.
متخصص تغذيه، استفاده از گوشت قرمز، مرغ، ماهي همراه با پروتئين‌هاي گياهي و سبزيجات حاوي نشاسته مثل سيب‌زميني، هويج و لوبيا سبز را از جمله غذاهايي دانست که نيازهاي کودکان را تأمين مي‌کند.
عضو هيئت علمي و مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تصريح کرد: عدم فعاليت شديد در طول روز براي کودکان روزه‌دار مي‌تواند مانع از تشنگي و گرسنگي آنها شود.
اين متخصص تغذيه به کودکان روزه‌دار توصيه کرد: بعد از افطار و شام تا زمان خوابيدن آب کافي بنوشند و از خوردن کولا، چاي و قهوه که آب بدن را دفع مي‌کند بپرهيزند.
مظهري ادامه داد: کودکان در وعده سحري از سالاد غني شده استفاده کنند و از افطار تا سحر نيز 2 تا 3 واحد ميوه مصرف کنند تا بتوانند فشار روزه‌داري را خنثي کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 4 مرداد 1392برچسب:,

] [ 2:50 ] [ عرفان ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه