به آتش کشیدن مناطق حفاظت شده: مگس‌ها مقصرند!

.:خبر گذاری جلب نیوز:.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

به آتش کشیدن مناطق حفاظت شده: مگس‌ها مقصرند!

بر اساس گزارش های واصله آتش زدن درختان اطراف محل نگهداری گوزن‌ها علاوه بر وارد کردن خسارت و صدمه زدن به محیط جنگل، باعث ترس و وحشت در میان گوزن‌های باقی‌‌مانده نیز شده است.   پیش از این احمدعلي كيخا در گفتگو با مهر با بیان اینکه به ...

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد, ۱۳۹۲

به آتش کشیدن مناطق حفاظت شده: مگس‌ها مقصرند!زیست بوم: در پی ادعای معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در مورد تلفات تعداد زیادی از گوزنهای زرد جنگلهای دز و کرخه در اثر هجوم مگس‌های مهاجم خبرهای واصله حکایت از ایجاد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دارد.

 

 

بر اساس گزارش های واصله آتش زدن درختان اطراف محل نگهداری گوزن‌ها علاوه بر وارد کردن خسارت و صدمه زدن به محیط جنگل، باعث ترس و وحشت در میان گوزن‌های باقی‌‌مانده نیز شده است.

 

پیش از این احمدعلی کیخا در گفتگو با مهر با بیان اینکه به دلیل تراکم پوشش گیاهی در بخشی از زیستگاه و عدم امکان دسترسی، هنوز آمار دقیق تلفات مشخص نیست گفته بود: اما متاسفانه روند تلفات همچنان ادامه دارد.

 

به گفته وی،  «اقدامات اولیه از آغاز حصول اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ نخستین گوزن‌ها با حضور دامپزشکان، مدیرکل، معاونین و محیط بانان استان به صورت شبانه روزی در محل صورت پذیرفته است ولی به دلیل کوتاه بودن فاصله زمانی  پدیدار شدن  اثرات این بیماری  و تلف شدن  حیوان امکان کنترل ابتلا و مرگ و میر گوزن‌ها به سادگی میسر نشده است.

 

معاون محیط طبیع یسازمان محیط زیست اظهار داشت:  تیمی متشکل از متخصصان و کارشناسان نیز از تهران به منطقه اعزام شده که ماحصل اقدامات آنها تا کنون نجات جان ۳ گوزن و خروج و معدوم کردن لاشه های آلوده به تخم و نوزاد این مگس از طریق لاشه سوزی است .

 

کیخا افزود: در حال حاضر به دلیل تراکم پوشش گیاهی و گریزپا و پنهان کار بودن این گونه و عدم  امکان زنده گیری و دسترسی آسان به نمونه های آسب دیده شرایط در زیستگاه مساعد ارزیابی نمی‌شود و با اینکه  محیط بانان با استفاده از هر ترفند و وسیله‌ای در تلاش برای یاری رساندن به گوزن‌ها هستند ولی به دلیل هجوم گسترده مگس‌ها و زمان کوتاه تخم گذاری و مرگ در کنار شرایط خاص زیستگاه مشکلاتی بر سر راه امداد رسانی به وجود آمده است.

 

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : این گونه از مگس که عامل شیوع بیماری به نام «میاز» در جانوران است در این زیستگاه بخش سر و گردن حیوان را مورد هدف قرار داده است.

 

به گفته وی، تیم امداد رسانی پس از عزیمت به زیستگاه با همکاری۵۰ نفر از محیط بانان و نصب یک کیلومتر تور موفق به زنده گیری سه راس گوزن آلوده به انگل شدند. این سه راس پس از کنه‌زدایی و خارج کردن نوزادان مگس از بافت‌ها و مداوای اولیه و تزریق داروهای لازم قرنطینه شده‌اند. نمونه‌های لازم هم از بافت و خون با همکاری دامپزشکی استان انجام شده و به چندین آزمایشگاه ارسال شده است.

 

کیخا ادامه داد: عاجل ترین و مهمترین چالش در حال حاضر زنده‌گیری گوزن‌ها و پاک سازی زیستگاه است که چنانچه گفته شد با موانعی مواجه است.

 

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از برپایی کومه هایی برروی آبشخورها خبر داد و افزود:  «امیدواریم بتوانیم گوزن‌ها را در زمان نوشیدن آب زنده گیری کنیم چرا که در حال حاضر به دلیل تراکم پوشش گیاهی حتی استفاده از سلاح‌های بیهوشی نیزمیسر نیست. پس از زنده گیری ضمن انگل زدایی از حیوانات مبتلا نسبت به تزریق داروهای ضد انگل که هم نوزاد مگس‌ها  هم کنه‌ها را از بین می‌برد اقدام خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:,

] [ 23:34 ] [ عرفان ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه